Omgaan met klachten Bechterew

Zijn er tips om met de Bechterew klachten om te gaan?

Pijn en stijfheid zijn twee van de meest voorkomende klachten bij de ziekte van Bechterew. Gelukkig kunnen medicijnen verlichting bieden. Maar ook rust nemen, andere slaapgewoonten aanleren of afleiding zoeken kan helpen. U kunt dus zelf ook heel veel doen. En dat maakt ook dat u zich waarschijnlijk beter en minder machteloos voelt.

Hieronder een paar suggesties die kunnen helpen bij het omgaan met pijn. Probeer ze gewoon uit. U ontdekt vanzelf wat het beste bij u past.

Bechterew oefeningen

Hoe soepeler uw wervelkolom blijft, hoe makkelijker u pijn en stijfheid kunt voorkomen. Het kan u helpen om regelmatig oefeningen te doen, ook als u minder of geen klachten heeft. Hierdoor blijft u beter in conditie, leert u een goede houding aan en voorkomt u dat u te lang in dezelfde houding zit of staat. Dit zijn bijvoorbeeld goede oefeningen:

  • Beweeg uw schouders naar achteren en strek uw bovenrug. Herhaal dit regelmatig.
  • Ga 20 tot 30 minuten op uw buik liggen, zonder kussen. Houd uw armen gestrekt langs uw zij en draai uw hoofd opzij. Herhaal dit 3x per dag.
  • Uw specialist kan u helpen met diepe adem- halingsoefeningen om uw borstkas soepel te houden.

Op veel plekken in Nederland worden ook speciale Bechterew oefengroepen georganiseerd, onder begeleiding van een ervaren fysiotherapeut. U kunt daar veel aan hebben: u wordt namelijk elke week gemotiveerd om te bewegen. Bovendien is het gezellig en kunt u ervaringen uitwisselen. Kijk bij uw regionale reumapatiëntenvereniging voor een oefengroep bij u in de buurt.

Zorg voor genoeg afleiding

Lekkere muziek luisteren, een mooie film kijken, gewoon in de tuin zitten of ontspanningsoefeningen doen; plan regelmatig wat tijd voor uzelf en doe dan wat u zélf fijn vindt. U hoeft niet met alles mee te doen of overal bij te zijn. Neem wat gas terug, dat helpt. En onthoud: na een periode van pijn volgt altijd een betere periode.

Neem genoeg nachtrust

Wie uitgerust is voelt zich sowieso beter. Lekker slapen is belangrijk. Zorg dus voor een stevig matras, prettige nachtkleding en een behaaglijk klimaat in de slaapkamer. Ook vaste slaap- gewoonten, zoals een korte wandeling of een lekkere warme douche kunnen helpen. Een regelmatig ritme (ongeveer altijd rond dezelfde tijd naar bed gaan) helpt ook. Drink ‘s avonds geen koffie, cola of alcohol meer en probeer te ontspannen voor het slapengaan. Luister bijvoorbeeld naar muziek of doe wat ontspanningsoefeningen. Het maakt niet zoveel uit wat u doet, als u er maar rustig van wordt. Zorg er verder voor dat u zo plat mogelijk ligt en dat u afwisselend op uw buik en rug ligt.

Verkoeling met ijspakking

Sommige mensen vinden een ijspakking fijn op een ontstoken gewricht. De richtlijnen:

  • Leg de ijspakking niet direct op de huid, maar in een kussensloop of doek
  • Laat de ijspakking ongeveer 20 minuten liggen op het gewricht

Verlichting met warmte

Anderen zweren juist weer bij warmte, zoals een warme douche, sauna, infraroodlamp of een warmtepakking. Ook hiervoor gelden richtlijnen:

  • Leg de warmtepakking niet direct op de huid, maar in een kussensloop of doek
  • Leg de warmtepakking niet langer dan 15 minuten op het gewricht