Leven met de ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew vraagt om een aantal aanpassingen in uw leven. Misschien is het verstandig om meer te bewegen dan u gewend bent. Of juist meer rust te nemen. En gezonde voeding is natuurlijk altijd belangrijk, maar nu des te meer.

Blijf bewegen: gewrichten blijven soepeler en spieren sterker

Dagelijks bewegen is heel belangrijk: het houdt uw gewrichten soepeler, maakt uw spieren sterker, u blijft in conditie en het voorkomt overgewicht. Probeer dus regelmatig de fiets te pakken en te wandelen, want dat zijn hele geschikte vormen van lichaamsbeweging. Het is hierbij raadzaam om rechtop te fietsen en dus liever niet op een racefiets te fietsen. Yoga, zwemmen of oefenen in verwarmd water kan ook fijn zijn. In het water worden uw gewrichten minder belast. Daarnaast kunt u ook ‘ns kijken naar sporten in groepsverband onder begeleiding van een fysiotherapeut, zoals hydrotherapie.

Sporten met grote lichamelijke inspanning of piekbelastingen bij Bechterew?

Of sporten met grote lichamelijke inspanning of piekbelastingen (zoals springen of hardlopen) geschikt zijn, daar verschillen de meningen over. Sommigen vinden dat u die sporten beter kunt vermijden om te voorkomen dat uw gewrichten aangetast worden. Anderen zijn van mening dat elke dag een keer buiten adem raken juist kan helpen om uw borstkas soepel te houden. Sporten waarbij u vaak voorover moet buigen kunt u in ieder geval beter vermijden. Natuurlijk geldt voor alle sporten dat u er verantwoordelijk mee omgaat, zonder iets te forceren. Rustig aan.

Vind een sport die bij u past

Kies vooral een sport die u leuk vindt en die geschikt is voor u. Zo blijft het leuk. Wilt u weten welke sport het beste bij u past? Neem dan contact op met uw arts of fysiotherapeut. Uw fysiotherapeut kan u ook oefeningen geven waardoor uw klachten verminderen.

Voeding en een gezonde levensstijl

Wetenschappelijk is er (nog) geen bewijs van een positief of negatief effect van voedsel op reumatische klachten. Maar het is altijd raadzaam om gezond te leven. Denk hierbij aan: voldoende drinken, geen of weinig alcohol, niet roken, gezond en gevarieerd eten en genoeg bewegen.

Voldoende drinken is belangrijk. Probeer zoveel mogelijk (mineraal)water, koffie of thee zonder suiker en melk te drinken en vermijd liever (gesuikerde) frisdranken. Hetzelfde gezonde eetpatroon geldt voor mensen zonder klachten, namelijk dagelijks 2 ons groenten en 2 stuks fruit en 2 keer per week (vette) vis.